”Jos osaa ja ymmärtää sen läpikotaisin, näkee ja ymmärtää paljon muutakin.” – Vincent van Gogh

Fysikaaliset hoidot Lieksassa

Fysikaaliset hoidot ovat Fysio-Leenan ydinosaamista. Räätälöimme hoidon aina yksilöllisesti jokaiselle asiakkaallemme. Näin pystymme parhaiten tarjoamaan apua vaivoihin sekä ennaltaehkäisemään niiden uudelleen puhkeamista. Valitsemme ongelmiisi parhaiten sopivan menetelmän tai tarvittaessa yhdistelemme erilaisia fysikaalisia hoitoja. Valikoimaamme kuuluvat perinteiset fysikaaliset hoidot sekä mm. akupunktio, inkontinenssihoito ja lymfaterapia. Vastaamme mielellämme myös fysikaalisiin hoitoihin liittyviin kysymyksiisi puhelimitse ja sähköpostilla.

Lämpöhoidot

Pintalämpöhoito sopii hieronnan esihoidoksi, annetaan yleensä lämpöpakkauksilla. Syvälämpöhoito ulottuu syvemmälle kudoksiin ja se tehdään ultraäänilaitteen avulla.

Kylmähoidot

Akuuttien lihastulehdusten ja tuoreiden vammojen hoitoon. Paikallinen kylmähoito rajoittaa turvotusta sekä vähentää kipuja, kudosvauriota ja lihaskouristuksia.

Sähkökipuhoidot

Kivun lievitykseen ja aineenvaihdunnan vilkastuttamiseen. Hoito helpottaa myös harjoitusten tekoa. Hoitomenetelmiimme kuuluvat: didy, interferenssi, TNS, NMES.

Hieronta

Lihasten jännitystilojen ja kipujen laukaisuun. Kudoksia muokataan mekaanisesti erilaisilla tekniikoilla. Vilkastuttaa kudosten aineenvaihduntaa ja rentouttaa. Myös ilman lähetettä!

Yksilölliset liikehoidot

Voidaan liittää osaksi fysioterapiaa. Itsenäinen harjoittelu on tärkeässä roolissa, joten saat myös yksilölliset ohjeet kotona harjoitteluun. Voimme ohjata liikeharjoituksia myös kuntosalilla ja altaalla.

Osteopaattinen mobilisoiva hieronta

Hieronta kohdistetaan niveliin ja syviin pehmytkudoksiin. Tavoitteena korjata virheasentoja, normalisoida nivelten liikelaajuus sekä parantaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa.

Voice massage

Voice massage on erikoishieronta, jossa keskitytään äänentuottoon osallistuvien, purentalihasten ja näihin läheisesti liittyiven lihasryhmien jännitystilojen poistamiseen.

Painovoimavenytys

Painovoimavenytystuolista voi saada nopean avun erilaisiin selkäkipuihin niskasta lantioon. Venytyshoidolla voidaan ehkäistä myös selän ennenaikaista rappeutumista.

Inkontinenssin hoito

Virtsankarkailua voidaan esiintymismuodosta riippuen hoitaa erilaisilla lantionpohjan lihasharjoituksilla. Inkontinenssihoidon tukena voi käyttää biopalautetta ja sähköstimulaatiota.

Neuraalikudoksen mobilisointi

Neuraali- eli hermokudosta hoidetaan kevyellä pumppaavalla liikkeellä. Parantaa liikkuvuutta ja verenkiertoa. Käytetään usein mm. ischias-kivun ja TOS-oireyhtymän hoitoon.

McKenzie-terapia

Selkävaivojen ja käsien niskaperäisten puutumisoireiden hoitoon ja ehkäisyyn. Tutkitaan ja arvioidaan oireiden syyt sekä laaditaan yksilöllinen hoito-ohjelma.

Akupunktio

Vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jota voidaan käyttää esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Akupunktio vaikuttaa kipuihin, särkyihin sekä kehon rentoutumiseen.

Lymfaterapia

Lymfaterapialla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia, sekä vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus. Lymfaterapia tehostaa elimistön imunestekiertoa sitä voidaan käyttää myös kivun lievitykseen ja rentoutumiseen. Tukena hoidolle voidaan käyttää LymphaTouch-alipainehoitoa.

Bobath-terapia

Bobath -terapia on maailmanlaajuisesti tunnettu ja käytetty neurologisen kuntoutuksen lähestymistapa. Bobath -terapian tavoitteena on poikkeavan lihasjänteyden ja yksipuolisten liikemallien aiheuttamien, yksilön toimintakykyä rajoittavien tekijöiden väheneminen, jotta yksilön olisi mahdollista toimia painovoimaa vastaan eri asennoissa ja tilanteissa. Näin liikkumiskyky monipuolistuu, havaintomotoriikka kehittyy, ja toimintakyky edistyy.