Palvelut

Fysioterapia

Fysioterapiakäynti koostuu haastattelusta ja fysioterapeutin tutkimuksesta, jonka perusteella suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa sopiva hoitomuoto. Tavoitteeksi asetamme hyvinvointisi, toimintakykysi tai liikkumisen parantamisen.

TULES fysioterapia voi olla esimerkiksi nivelten kiputilojen hoitoa sekä leikkauksen tai trauman jälkeistä kuntoutusta. Hoitomuotoina toimivat asiakkaan neuvonta, ohjaus, terapeuttinen harjoittelu sekä erilaiset käsittelyt.

Fysioterapia voidaan toteuttaa yrityksen tiloissa, kuntoutujan kotona, palvelukodissa tai harrastusympäristössä kuten kuntosalilla, uimahallissa tai muussa yhteisesti sovitussa paikassa.

Olemme Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntuottaja sekä allas- että fysioterapian osalta. Palveluntuottajana olemme sitoutuneet noudattamaan Kelan laatimaa palvelukuvausta, johon voit tutustua täältä:

Neurologinen kuntoutus

Bobath-terapia on maailmanlaajuisesti tunnettu ja käytetty neurologisen kuntoutuksen lähestymistapa. Bobath-menetelmässä analysoidaan ja tulkitaan yksilön liikkumiseen, toimintakykyyn ja kommunikointiin liittyviä kykyjä ja haasteita, jotka aiheutuvat neurologisesta sairaudesta tai vammasta.

Kuntoutuksella pyritään siihen, että kuntoutuja tulisi mahdollisimman hyvin toimeen elinympäristössään ja selviytyisi omien tavoitteiden mukaisesti arkisissa askareissaan. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea kuntoutettavaa säilyttämään itsenäisyytensä, riippumattomuutensa ja elämänpiirinsä huolimatta sairauden mahdollisesti aiheuttamista pysyvistä tai etenevistä toimintarajoitteista.

Allasterapia

Allasterapia on tehokas mutta hellävarainen fysioterapian kuntoutusmuoto monissa tuki-, liikunta- ja hengityselinvaivojen, neurologisten sairauksien sekä leikkausten jälkeisissä kuntoutuksissa. Harjoittelu vedessä on ennaltaehkäisevää ja palauttavaa, mutta myös tehokasta terveyttä edistävää liikuntaa joka sopii kaikenikäisille. Myös Personal Trainer tunnit voidaan toteuttaa altaassa.

Lymfaterapia

Lymfaterapia tarkoittaa lymfahoidon kokonaisuutta (LYKO-hoito), joka sisältää manuaalisen käsittelyn lisäksi kompressiosidokset. Lymfaterapialla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia sekä vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus.

Turvotukseen on usein kaksi pääasiallista syytä. Imusuonisto on voinut vaurioitua, jolloin se ei pysty poistamaan normaalia nestekuormaa kudoksesta riittävän nopeasti.

Merkittävin vaurioitumisen syy on leikkaus, yleisimmin rintasyöpäleikkaus, jolloin leikkauksen yhteydessä imusolmukkeiden poistaminen ja leikkausarvet heikentävät imusuoniston kapasiteettia kuljettaa nestettä.

Turvotuksen syynä voi olla myös nestekuorman lisääntyminen, jolloin edes terve imusuonisto ei ehdi poistamaan nestettä. Yleisimpiä syitä nesteen määrän lisääntymiseen ovat kudoksen vaurioituminen (esim. nilkan nyrjähdys) tai laskimovajaatoiminta.

Mobilisointi

Nivelten mobilisointi on osa manuaalista terapiaa. Tuki- ja liikuntaelinten vaivoissa mobilisaatiolla lisätään nivelten liikkuvuutta. Nivelten mobilisointi voi olla passiivista, terapeutin käsillään tekemää tai aktiivista, asiakkaan itsensä suorittamaa, jolloin terapeutti voi avustaa käsin lisäämällä tai vastustamalla liikettä.

Akupunktio

Akupunktio on perinteinen kiinalainen hoitomenetelmä, jonka vaikutus perustuu siihen, että akupunktiopisteitä ärsytetään neulalla, mikä käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitys mekanismin. Neulottamisessa käytetään myös ns. triggeripisteitä eli kipualueella sijaitsevia kipupisteitä. Akupunktiolla voidaan lieventää esim. päänsärkyä tai migreeniä, lihasten jäykkyyttä tai hoitaa unettomuutta.

Personal Trainer ja ravintovalmennus

Personal Trainer tukee sinua matkalla kohti tavoitettasi. Halusitpa sitten nostaa peruskuntoa, pudottaa painoa, lisätä voimaa tai tehdä elämäntaparemontin niin olemme oppaanasi. Laadimme sinulle yksilöllisen ohjelman toiveesi ja tarpeesi huomioiden.

Toimipisteellämme on pieni harjoitussali jossa voit harjoitella rauhassa arkipäivisin. Personal Trainer on käynyt Suomen Terveysliikuntainstituutin järjestämän fysioterapeuteille suunnatun koulutuksen (physiotrainer). Näin ollen fysioterapeutin ja personal trainerin työt kulkevat käsi kädessä koko yhteistyön ajan ja TULES vaivojen ennakoiminen on mahdollista huomioida jo varhaisessa vaiheessa.

Ravintovalmennuksessa tarkastellaan ruoan lisäksi elämäntapoihin, elämänhallintaan ja stressiin liittyviä asioita. Harkituilla muutoksilla asiakasta saadaan ohjattua kohti terveellisempää elämäntapaa ja sitä myöten toteutuvat myös mm. painoon liittyvät tavoitteet. Olennaista on herättää asiakkaassa halu ja into voida hyvin.

Faskiakäsittely

Faskia eli lihaskalvo on paljon jäykempää kuin lihaskudos. Jäykkyys voi lisääntyä muun muassa vammojen, huonon ryhdin, epäergonomisten asentojen sekä liiallisten toistojen tai kuormituksen takia. Kireys puolestaan voi aiheuttaa kehoon epätasapainoa sekä epäsymmetriaa. Faskia- käsittely on venytyshierontatyyppistä käsittelyä, jossa paineen ja venytyksen aiheuttama kudosstimulaatio edistää paranemista ja mekaanisesti rikkoo kalvoihin syntyneitä kiinnikkeitä. Lihaskalvoja ei voi käsitellä käsittelemättä lihaksia. Faskiakäsittelyä tehtäessä vaikutus kohdistuu aina myös lihaksiin.

Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on yksi fysioterapiassa käytetty hoitomuoto ja monipuolinen tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoitomenetelmä. Kinesioteippausta käytetään muun muassa erilaisten kiputilojen lievitykseen, liikkeen ohjaamiseen, asennon korjaamiseen sekä turvotuksen vähentämiseen ja verenkierron lisäämiseen.

Hieronta

Hieronta on pehmytkudoksien hoitomuoto. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi kivun lievittämiseen, lihasten huoltoon tai yleiseen rentoutumiseen.

Hieronnalla voidaan hoitaa lihasjännityksiä ja lihaksistosta löytyviä kiputiloja mekaanisen käsittelyn eri tekniikoilla.

LPG-hoidot

LPG-hoitoa voidaan käyttää osana fysioterapiaa tai omana lihaksia rentouttavana hoitonaan. Patentoitu imu-rullausjärjestelmä käsittelee mekaanisesti eri kudoksia syvemmältä kuin mitä manuaalisesti tehtävillä käsittelyillä pystytään tekemään.

Hoitolaitteen alipaine yhdistettynä mekaanisten rullien muokkaavaan käsittelyyn stimuloi sidekudosta ja parantaa neste- ja verenkiertoa sekä muokkaa lihas-, iho- ja sidekudosta.

LPG- hoito on miellyttävän tuntuista ja sitä voidaankin käyttää fysioterapiassa edistämään vammojen parantumista. LPG-hoitoon voit tulla myös fysioterapialähetteellä ja saada KELAn korvausta, mikäli hoito on annettu fysioterapiahoidon yhteydessä.

Huber Motion Lab

Huber Motion Lab on tarkoitettu voiman, koordinaation ja tasapainon kehittämiseen. Laitteessa on feedback toiminto, joka antaa tuloksen heti harjoituksen jälkeen.

Huber Motion Lab soveltuu niin fysioterapiaan tuleville asiakkaille, kuin myös omatoimiseen harjoitteluun Fysio-Leenan tiloissa.

Laitteessa on lajikohtaisia harjoitteluohjelmia yli 12 urheilulajille. Ohjelmat kehittävät eri lihasryhmiä, koordinaatiota ja tasapainoa lajinomaisesti.

Voice Massage

Voice Massage on klassista hierontaa, jonka tavoitteena on rentouttaa äänentuottoon, hengitykseen ja purentaan osallistuvia lihasryhmiä.
Lihaksia rentouttavalla ja aktivoivalla käsittelyllä luodaan hyvät edellytykset vapaalle hengitykselle, puheelle ja laulamiselle.

Kasvojen ja purennan alueen lihasten käsittelyllä pyritään vapauttamaan erilaisista purentahäiriöistä esimerkiksi narskuttelusta aiheutuneita lihaskireyksiä ja lievittämään niistä johtuvia kiputiloja.

Voice Massage terapiaan voit tulla myös fysioterapialähetteellä ja saada KELAn suorakorvausta, mikäli hoito on annettu fysioterapiakerran yhteydessä.